حسرت اثری فاخر که هدفش سرگرمی نباشد/ فقدان روایت هنرمندانه از «تراژدی عشق و سیاست» در دهه ۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۴۴۵۵۹
تماشای مجدد سریال کیف انگلیسی یک حس دوگانه ایجاد میکند. حسرت و لذت! حسرت از اینکه سریالهای الف ویژه و تاریخی تلویزیون از چه سطح کیفی بالایی برخوردار بود و حالا سالهاست که شاهد تولید چنین مجموعههایی نیستیم.
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: این روزها سریال فاخر «کیف انگلیسی» از شبکه آی فیلم بازپخش میشود و تماشای مجدد سریال کیف انگلیسی در شبکه آی فیلم یک حس دوگانه ایجاد می کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«کیف انگلیسی» در سال ۷۸ ساخته شد اما در سال ۷۹ برای اولین بار از شبکه یک پخش شد و به خاطر تم سیاسیاش و کنایههایی که به طبقه روشنفکر میزد، حاشیههایی را هم به دنبال داشت. شخصیت و محور اصلی قصه منصور ادیبان است که در ابتدا روزنامهنگاری تحصیلکرده و روشنفکر با کلی ایده و شعار آزادیخواهی و استقلال است و در نهایت نماینده مجلس میشود و با تطمیع انگلیسیها وارد بازار داد و ستدهای سیاسی میشود و از شعارهایش فاصله میگیرد.
حضور علی مصفا و لیلا حاتمی به عنوان یک زوج واقعی و هنری در این سریال از جمله نقاط قوت این مجموعه بود که بر غنای او افزود. علی مصفا نخستین حضورش در یک سریال تلویزیونی را تجربه می کرد. لیلا حاتمی در «کیف انگلیسی» نقش مستانه را ایفا کرد. کاراکتری که برای رسیدن منصور ادیبان با بازی علی مصفا به نمایندگی مجلس تلاش بسیاری کرد اما در نهایت در عشق مغبون شد. این دو پس از این سریال فقط یک بار دیگر، در سریال مناسبتی «پریدخت» نیز به تلویزیون آمدند و نقش آفرینی کردند.
شاید مهم ترین عنصر دراماتیکی سریال را باید همین ساختار ترکیبی و تلفیقی عشق و سیاست دانست. موقعیتی که به گونه ای دیگر و در شرایطی دیگر در سریال شهرزاد حسن فتحی هم تجربه شد. وجود یک موقعیت رومانتیک که سویه هایی از یک ژانر ملودرام را با خود دارد همواره برای مخاطب ایرانی جذاب بوده و گویی لطافت تجربه عاشقانه، خشک و رسمی بودن سویه های سیاسی را کم کرده و آن را تلطیف می کند. ضمن اینکه دوره تاریخی به تصویر کشیده شده در این سریال یکی از حساس ترین دوران تاریخ معاصر است.
داستان سریال به وقایع سیاسی دهه 1320 ایران میپردازد؛ یکی از مهمترین و حساسترین مقاطع تاریخی کشور که نطفه بسیاری از تحولات سیاسی و حکومتی ایران در آن منعقد گردید: پایان جنگ دوم جهانی، سقوط رضاشاه و جانشینی محمدرضا پهلوی، ظهور جریانهای سیاسی سهگانه ملی مذهبی مارکسیستی، نفوذ تدریجی امریکا در کشور، مضاعف شدن اهمیت اقتصادی نفت در معاملات و معادلات سیاسی، غائله آذربایجان، آغاز دومین دوره طلایی احزاب و مطبوعات و... هر یک از این حوادث علاوه بر جایگاه خاصشان در حافظه تاریخی جامعه ایران در بطن خود جذابیتهای موضوعی خاص و حتی به لحاظ دراماتیک قابلیتهای فراوانی برای پرداخت ادبی و هنری دارد و از این رو پرداختن به هر کدام از آنها در یک اثر هنری، میتواند عامل جذابیت آن اثر باشد.
استفاده مناسب از ملودیها و تصنیفهای قدیمی تهران در سریال مثل «گشته خزان نوبهار من»، «بچه چاقو کشم» یا «رنگ اصفهان درویش خان» نیز بر این جذابیت افزود. موسیقی متن سریال کیف انگلیسی یکی از ماندگارترین موسیقی هایی است که در حافظه دراماتیک مخاطب ثبت شده است. فرهاد فخرالدینی سازنده این تنوع شنیداری دلچسب بود که قسمتهای پایانی سریال را هم با صدای علیرضا قربانی پوشش داده بود و تقریبا برای اولین بار از این خواننده توانای ارکستر ملی ایران آن زمان در عرصه هنر سینما و تلویزیون استفاده کرد و با تصنیف زیبای «گشته خزان نو بهار من» که با درونمایه قسمتهای پایانی به شدت در آمیخته بود، جذابیت سریال را مضاعف ساخت.
گزافه نیست اگر بگوییم هسته معنایی و محوری سریال کیف انگلیسی نه صرفا خود سیاست که اخلاق سیاسی است. در واقع سریال حکایتگر غارت اخلاق فردی و اخلاق سیاسی است و روایتگر آرمانهایی که صرفا پیش از دستیابی به قدرت سیاسی، مقدس هستند و به محض قرار گرفتن در پشت میز سیاست و وارد شدن به بازار داد و ستدهای سیاسی، رنگ میبازند و جز نام و شعاری از آنها باقی نمیماند. نوعی استحاله سیاسی و ایدئولوژیک که در یکی از سکانس های مهم سریال به شکل نمادینی دراماتیزه می شود. آنجا که منصور ادیبان و خیل نمایندگان به سوی مجلس شورای ملی (مجلس پانزدهم) روان هستند، در حالی که در دست هر یک از آنها کیفی انگلیسی به نشانه مزدوری برای اجانب قرار دارد و همزمان سرور شورانگیز «ای ایران ای مرز پرگهر» مرحوم روحالله خالقی و مرحوم بنان نیز روی صحنه شنیده میشود.
«کیف انگلیسی» را قطعا باید یکی از گنجینه های نمایشی تلویزیون دانست که حضور قدرتمند بازیگرانی مثل قطبالدین صادقی، علی مصفا، لیلا حاتمی، محمدرضا شریفینیا، فرهاد اصلانی، سیروس گرجستانی و رضا کیانیان بر جذابیت و ماندگاری آن افزود. سریالی که تماشای هر باره آن چیزی از لذت دوباره اش کم نمی کند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: کیف انگلیسی سریال کیف انگلیسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۴۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بادامکی: طوری نباشد که فقط ما بدون تماشاگر بازی کنیم
به گزارش ورزش سه، حسین بادامکی درباره درخواست باشگاهش برای بازی با تماشاگر مقابل هوادار میگوید: «اول اینکه باید مشخص کنم باشگاه پرسپولیس در این باره تعیین تکلیف نمیکند که بازی با هوادار باید در ورزشگاه دستگردی با هوادار باشد یا نه اما در این باره خواستهای داریم که مسئولان ذیربط باید دربارهاش تصمیم گیری کنند. ما درخواستمان را دیشب (سه شنبه شب) دادیم که بازی ما با حضور تماشاگر برگزار شود.این خواسته ماست و نباید طوری صحبت شود که هوادار پرسپولیس مقابل باشگاه قرار بگیرد.»
بادامکی ادامه میدهد:« در اینکه باشگاه پرسپولیس دوست دارد بازی با حضور تماشاگر برگزار شود شکی نیست اما این فقط مربوط به باشگاه نمیشود و مراجع ذیربط تصمیم گیرنده هستند. از آنجایی که رقیب مستقیم ما در هفته آخر در همین زمین با پیکان بازی دارد و خواستار بازی با حضور تماشاگر است ما هم نامه دادیم که بازی ما مقابل هوادار هم با تماشاگر برگزار شود.اگر هم قرار است بازی آنها مقابل پیکان برگزار شود خدای نکرده شرایط طوری نباشد که فقط ما بدون تماشاگر بازی کنیم .ما نمیخواهیم هیچ تبعیض و تفاوتی در تصمیم گیریها وجود داشته باشد.البته خواسته خود باشگاه هوادار هم به عنوان میزبان شرط است که قبول کند همان طور که پیکان میتواند درباره بازی خودش با استقلال نظر بدهد.»
هافبک سابق پرسپولیس میگوید: «اصلا دوست نداریم خدای نکرده شبههای ایجاد شود که باشگاه پرسپولیس نمیخواهد این بازی بدون حضور تماشاگر برگزار شود. اصلا اینطور نیست. قدرت پرسپولیس با حضور هوادارانش بیشتر میشود و در هر زمینی که میرویم دوست داریم هوادارانمان را همراه داشته باشیم ولی باید تاکید کنم که باشگاه در این زمینه تصمیم گیرنده نیست و شورای تامین استان تهران با شرایطی که وجود دارد تصمیم میگیرد.»
بادامکی تاکید میکند: «تیم هوادار میزبان این بازی است و آنها هم باید موافقت کنند پس فقط باشگاه نیست و اول تیم میزبان و بعد شورای تامین تصمیم گیرنده خواهد بود. ما درخواستمان را دادهایم ولی تنها درخواست باشگاه پرسپولیس کافی نیست.»
معاون ورزشی باشگاه پرسپولیس در پایان میگوید: «تاکید میکنم در این هفتههای آخر نگاه کمیته انضباطی و اخلاق باید برابر و عادلانه باشد. نه تنها درباره استادیوم و میزبانی بلکه در همه موارد تا خدای نکرده تیمی ضرر نکند. کمیته انضباطی و اخلاق باید به تمام مسائل ورود کند نه اینکه فقط برخی موضوعات خاص را ببیند و روی یکسری مسائل چشم ببندد. مطمئنا در ماههای اخیر خیلی از اتفاقات افتاده و پرسپولیس در خیلی از موارد مظلوم واقع شده اما در این هفتههای پایانی خواستار نگاه عادلانه درباره تمام مسائل هستیم.»